چگونه مدیریت زمان داشته باشیم؟
مدیریت زمان – آیا فکر می کنید که باید نظم بیشتری داشته باشید و بتوانید کارایی بهتری داشته باشید؟
بکارگیری نکته هایی که در پایین ذکر شده به شما کمک می کند که بتوانید بهتر زمان خود را مدیریت کنید
نکته هایی برای مدیریت زمان
۱. مدیریت زمان یک ضرورت است
این اولین چیزی است که شما باید در مورد مدیریت زمان باید بدانید.
مهم نیست که شما چقدر نظم دارید، ما همه فقط ۲۴ ساعت در روز وقت داریم.
زمان تغییر نمی کند. تنها چیزی که ما باید از عهده ی آن بر بیاییم خودمان و کار هایی است که در این مدت محدود انجام می دهیم.
قدر زمان را بدانیم. این مسئله باید در ما نهادینه بشود. پس زمان را از دست ندهید و مورد بعدی را مطالعه کنید.
۲. پیدا کنید که در چه جاهایی زمان را از دست می دهید
خیلی از ما ها قربانی افرادی و مسائلی هستیم که زمان را از ما می دزدند.
دزد زمان شما چه چیز یا چه کسی است؟
آیا شما ساعت های زیادی صرف چرخ زدن در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام و … می کنید؟
در تحقیقی که توسط سایت salary.com انجام شده بود ۸۹ درصد افراد اعتراف کرده بودند که زمان زیادی را سر کار هدر می دهند.
- ۳۱ درصد حداقل ۳۰ دقیقه در روز
- ۳۱ درصد ۱ ساعت در روز
- ۱۶ درصد ۲ ساعت در روز
- ۶ درصد ۳ ساعت در روز
- ۲ درصد ۴ ساعت در روز
- و ۲ درصد ۵ ساعت یا بیشتر در روز
آیا شما هم جز آن دسته از افراد هستید؟
اگر این چنین است پیشنهاد می کند از نرم افزار های time tracking استفاده کنید، تا ارزیابی کنید که چه مقدار زمان صرف کارهای مختلف روزانه می کنید.
۳. برای خود هدف مدیریت زمان بوجود بیاورید
فراموش نکنید که تمرکز مدیریت زمان تغییر رفتار ماست نه تغییر دادن زمان.
بهترین شکل شروع این فرایند محدود کردن دزدان زمان است.
برای یک هفته برای مثال با خود قرار بگذارید که در حین انجام فعالیتی مهم مثل کتاب خواندن، پاسخ گویی به ارباب رجوع و غیره قرار نیست به هیچ عنوان به تماسی پاسخ دهید.
۴. برای خود برنامه مدیریت زمان بسازید
این قسمت چیزی شبیه به مورد قبلی که اشاره کردم است.
هدف تغییر رفتار ما در طول زمان برای رسیدن به اهدافی است که تنظیم کرده ایم.
پس برای این کار باید هدفی را در نظر بگیرید و آن را تا به سرانجام رسیدن دنبال کنید.
۵. از ابزارهای مدیریت زمان استفاده کنید.
چه بخواهید که از زمان سنج استفاده کنید چه نرم افزاری روی موبایل خود اولین قدم این است که:
بدانید زمان به چه شکل دارد سپری می شود و برنامه ریزی داشته باشید که چگونه می خواهید از زمانی که در دسترس دارید در آینده استفاده کنید.
نرم افزار های زیادی مثل outlook یا wunderlist کمک شایانی به شما در برنامه ریزی خواهند کرد.
۶. اولویت بندی کنید
کارهای خود را بر اساس اولویت طبقه بندی کنید
شما روزانه اول صبح می توانید کارهای خود را مشخص و اولویت بندی کنید.
بعدا متوجه خواهید شد که خیلی از کارها حتی آنقدر مهم نیستند که انجام دهید و آنها را از لیست خود حذف کنید.
۷. عادات خوب بوجود بیاورید
همانطور که عادت های بد را به راحتی می شود یاد گرفت عادت های خوب هم به همان راحتی قابل یادگیری هستند.
عادات بدی که باعث می شود زمان شما دزیده شود را پیدا کنید.
آنها را با عادات خوب جایگزین کنید.
به عنوان مثال می توانید دیدن فیلم های بی فایده (مثل فیلم های ترکی) را با ویدیو های آموزشی جایگزین کنید.
در مدت خیلی کوتاه هم به دانش شما افزوده شده است هم اینکه عادت بدی را از خود دور کرده اید.
۸. مدت زمان انجام کار را محدود کنید
یکی از ترفند های بسیار موثر مدیریت زمان همین محدود کردن مدت زمان برای انجام کاری است.
برای انجام هر کاری از قبل مشخص کنید که چه زمانی باید آن کار تمام شود.
به عنوان مثال من می بایست برای ارائه روز ۲۹ آبان خودم را برای تدریس به گروهی از اساتید آماده کنم.
درست است که من ۴ روز دیگر هم فرصت دارم ولی زمان اتمام ساخت وبررسی محتوا برای من تا پایان امشب می باشد.
در نتیجه کارهای انباشته شده نخواهم داشت.
ضمن اینکه کارهای من با نظم بیشتری انجام خواهد گرفت زمان بیشتری هم برای انجام کارهای دیگر خواهم داشت.