چگونه از شبکه های اجتماعی درآمد کسب کنیم؟

توسعه کسب و کار به وسیله شبکه های اجتماعی و یا انجام کسب و کار های اینترنتی بر مبنای شبکه های اجتماعی موضوع مهمی است که در این مقاله شما کاربران با ۵ نکته مهم برای توسعه کسب و کار خود از طریق شبکه های اجتماعی آشنا خواهید شد.

دیگر در دنیای امروزی شما کمتر کسب و کاری را می توانید مشاهده کنید که به نحوی از طریق اینترنت و فعالیت های مجازی در پی توسعه و پیشرفت کسب و کار خود نباشد هرچند که در حال حاظر کسب و کار های مجازی و اینترنتی به خودی خود بخش بزرگی از کسب و کار ها را در دنیا تشکیل می دهند که کشور ما هم از این موضوع مستثناء نیست. یکی از بهترین و شاید کارا ترین  ابزار ها در دنیای مجازی شبکه های اجتماعی هستند که بسیار خوب و موثر می توانند به کسب و کار شما کمک کنند. شما از طریق این شبکه های اجتماعی به راحتی می توانید اقدام به معرفی محصول، شناخت بیشتر مشتری، ارتباط جامع تر با مشتری، دستیابی به آمار های مختلف از گرو ها و قشر های هدف و همچنین دریافت فیدبک و بازخورد کاملی از مشتری ها داشته باشید که کسب اطلاعات از هر یک از این موضوعات برای شما یک امر حیاتی محسوب می شود.

 

در دنیا و متعاقبا ایران برخی پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی از استقبال بیشتری برخوردار هستند که بر اساس آخرین آمار ارائه شده در حال حاظر فیسبوک با داشتن ۲ میلیارد کاربرد در سراسر دنیا بزرگترین شبکه اجتماعی است، در ادامه اینستاگرام ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، اپلیکیشن پیام رسان واتس اپ یک میلیار کاربر فعال، تویتر  ۳۲۰ میلیون کاربر فعال  و تلگرام با ۱۰۰ میلیون کاربر فعال از جمله بزرگ ترین شبکه های اجتماعی دنیا هستند که در ایران هم مورد استفاده قرار می گیرند. در ایران شاید در حال حاظر تلگرام و اینستاگرام را بهترین و پر جمعیت ترین شبکه های مجازی برای توسعه کسب و کار بتوان معرفی کرد.

در ادامه برای شما  ۵ نکته مهم برای توسعه کسب و کار خود از طریق شبکه های مجازی و اجتماعی معرفی خواهیم کرد که مطمئنا در صورت صحیح به کار برده شدن تاثیر به سزای در خروجی کسب و کار شما خواهند داشت.

۱-انتخاب بهترین پلتفرم و یا شبکه اجتماعی برای توسعه کسب و کار خود

هر کدام از این شبکه های اجتماعی دارای ویژگی های و البته شاخصه هایی نسبت به دیگری هستند که هر کدام را می توانید متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید و بر روی آن سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال اگر محصولات شما ظاهر محور هستند و شما با عکس و یا ویدئو های کوتاه محصول و یا خدمات خود را معرفی می کنید مطئنا اینستاگرام گزینه بهتری خواهد بود و از طرف دیگر اگر احتیاج به منتشر کردن توضیحات بیشتر و یا متن های طولانی و یا حتی ویدئو های بلند و از آن ها مهم تر لینک به وبسایت خود و .. دارید مطمئنا تلگرام گزینه بهتری خواهد بود. هر چند از چند شبکه اجتماعی هم می توانید کمک بگیرید.

قبل از اقدام برای انتخاب حتما با تمام ویژگی ها و مشخصات هر اپلیکیشن آشنا شوید.

۲-مشخص کنید کاربران شما کجا هستند

همانطور که بالا تر اشاره کردیم شبکه های اجتماعی مختلفی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند که ممکن است برخی از این موارد در ایران با استقبال خارجی رو به رو نشده باشند یا اصلا به صورت رسمی اجازه فعالیت در کشور را نداشته باشند. بنابر آماری که ارائه شده است در حال حاظر تلگرام و سپس اینستاگرام و شاید تویتر از جمله پرمخاطب شبکه های اجتماعی در ایران هستند. البته اگر مخاطبان و یا مشتریان شما خارج از ایران هستند شما می توانید به گزینه هایی همچون فیسبوک و یوتوب هم فکر کنید. به هر حال بسته به مشتریان خود و سلایق احتمالیشان دست به انتخاب بزنید. اگر محصول شما پر زرق و برق است ، به عنوان مثال البسه یا خودرو و یا طراحی های مختلف و … مطمئنا با اینستاگرام جواب بهتری خواهید گرفت.

۳-مطمئن شوید برنامه حساب شده دارید

پس از انتخاب پلتفرم مورد نظر حال باید با یک برنامه جامع و حساب شده جلو بروید. برای مشتریان خود احترام قائل باشید. برای خودتان برنامه داشته باشید که چه کسی و در چه بازه زمانی قرار است شبکه های اجتماعی را آپدیت و به روزرسانی کنید و مطالب را در آن منتشر کند. برای بزرگ تر کردن و جذب افراد بیشتر البته از راه صحیح و درست، برنامه داشته باشید. مطالب قرار است چگونه تهیه و تولید شوند؟.

۴-با مشتریان در شبکه های اجتماعی در ارتباط باشید

ماهیت شبکه های اجتماعی از نامشان مشخص است. ارتباط پیج یا کانال شما با مشتریان باید دو سویه باشد. مدام برای پیشرفت کار خود از مشتریان سوال بپرسید و نظرات آن ها را جویا شوید. ابزار های زیادی برای این کار به خصوص در تلگرام فرا هم شده است تا اقدام به نظر سنجی های مختلف کنید. همچنین در اینستاگرام با داشتن ایده های جدید و پست های مختلف آن ها را اقدام به مشارکت در بحث های مختلف از طریق کامنت ها کنید. از این طریق نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را متوجه شوید. مخاطبان را مجبور کنید نا خواسته با برنامه های که برای پیج یا کانال خود دارید مرتب به آن سر بزنند. در نهایت فرا موش نکنید که همگی این اعمال برای تبدیل کردن مخاطبان به مشتری است.

۵-به شبکه های اجتماعی به عنوان نوعی از کسب و کار نگاه کنید

با وجود تمام شناخت هایی که نسبت به شبکه های اجتماعی مختلف و همچنین روش های پیشبرد اهداف به وسیله این کسب و کار در بالا داشتیم اما ممکن است در ابتدا کار به وسیله شبکه های اجتماعی کم سخت و مایوس کننده به نظر برسد اما در این راه ثابت قدم باشید. شما با یک سرچ ساده در فضای مجازی و کمی تحقیق متوجه شده اید که شبکه های اجتماعی یک راه جدید و بزرگ برای هر نوع از کسب و کار به حساب می آیند. تاثیر مثبت این شبکه های اجتماعی بر روی کسب و کار ها اثبات شده است.

البته اگر از سوی دیگر از روش درست و صحیح از آن ها استفاده نکنید می تواند تنها یک کار فرسایشی و وقت گیر و البته هزینه بر برای کسب و کار شما باشد. به هر حال فضای مجازی برای هر نوع کسب و کار یک فرصت به حساب می آید و این فرصت کاملا رایگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *